Ekspedycja Grenlandia Wschodnia 13-27.08.2020

Termin
13 -27.08.2020
Prowadzący
Mateusz Ćwikliński
Koszt obejmuje

Czarter jachtu, przygotowanie jednostki do wyprawy, opiekę kapitana, szkolenie żeglarskie, ubezpieczenie jachtu

Nie obejmuje

Składki na PPP (paliwo, portowe opłaty, prowiant) – ok. 25 euro /dzień. Składka PPP zbierana jest na burcie jachtu, rozliczana na koniec rejsu. Reszta z kasy zostanie rozdzielona pomiędzy członków załogi.
Ubezpieczenia KL i NNW oraz ubezpieczenie od kosztów ratownictwa SAR. Wysokość składki zależna jest od wieku i stanu zdrowia uczestnika.
Dojazdu na start rejsu i powrotu, wynajmu busa na Islandii. Zgodnie z żeglarską etykietą kapitan nie dokłada się do kasy.
Logistyka:
Dolot do Reykjaviku z Krakowa, Warszawy, Gdańska, Wrocławia, Katowic, następnie transfer busem do Isafjordur

Cena
5790 zł
Ilość wolnych miejsc
3
Zapisz się

Trasa

Isafjordur – Grenlandia Wschodnia – Isafjordur

Cel rejsu

Dotrzeć tam gdzie nie ma cywilizacji i rozkoszować się dziewiczą naturą


Opis rejsu

Islandia – wyspa wodospadów i wulkanów. Grenlandia Wschodnia – góry lodowe, błękitne fiordy, wieloryby, piżmowoły i dzikie kotwicowiska.

Rejs zaczniemy w Isafjordur, 250 Mm od wybrzeży Grenlandii. Przed nami ostatnie chwile przebywania w zasięgu sieci komórkowej. Przez kolejne dni nie będzie po co włączać telefonu, bo na naszej trasie nie ma żadnych osad, stacji bazowych, nic nie ma…

W drodze na północ, przetrawersujemy Cieśninę Duńską, łączącą Ocean Arktyczny z Oceanem Atlantyckim. To tutaj miniemy koło podbiegunowe i być może po raz pierwszy na trasie ekspedycji napotkamy pak i góry lodowe niesione przez zimny Prąd Wschodniogrenlandzki.

Wschodnia Grenlandia to miejsce całkowicie odizolowane od cywilizacji. Nie ma tu portów schronienia przed sztormem, nie ma w ogóle portów. Na Zieloną Wyspę płyniemy jednak, by zbliżyć się do natury w najczystszej i najbardziej dziewiczej postaci.

Odcinek wybrzeża między Ammassalik a Scoresby Sound jest uważany za jeden z najtrudniejszych na Grenlandii. W znacznej części tego obszaru, góry wznoszą się prawie pionowo do morza, tworząc wąski bastion z rozpadlinami, przez które aktywne lodowce wyrzucają ogromne ilości lodu. Tutaj znajdują się najwyższe góry w Arktyce i jedne z najdłuższych i najbardziej wypełnionych lodem fiordów.

Naszym celem jest Scoresby Sund (Kangertittivaq), największy system fiordowy świata, pełny dryfujących growlerów i paku lodowego, zbudowany z wysokich klifów i lodowców. Scoresby Sund jest długi na 200 Mm, głęboki na ponad 1500 m., szeroki na 20 Mm na większości swojej rozciągłości. Liczne odnogi fiordu biegną do granicy czapy lodowej, gdzie zasilane są przez lodowce.

Odwiedzimy Ittoqqortoormiit, najbardziej wysuniętą na północ osadę wschodniego wybrzeża Grenlandii, jedyną w promieniu tysiąca kilometrów. Z języka grenlandzkiego jej nazwa oznacza miejsce, gdzie znajduje się wiele domów. Miasteczko zamieszkuje około 450 mieszkańców trudniących się rybołówstwem i polowaniem na foki, narwale i niedźwiedzie polarne.

W cieśninie jest jeszcze tylko jedno miejsce, w którym na stałe mieszkają ludzie – to Uunarteq, mieścina oddalona od Ittoqqortoormiit o 6 Mm, gdzie zanurzymy się w najbardziej rozgrzanych gorących źródłach Grenlandii – temperatura dochodzi tu do 62 °C.


Opis jachtu

S/y PATAGONIA / POL 21177. Stalowy, 18-metrowy kecz. Silnik Ford Sabre 120 HP. Zbiorniki wody użytkowej 2000 L. Zbiorniki paliwa 1250 L. 12 koi


Zapisz się

Facebook
YouTube