Wyprawa Arktyka 2016 na s/y Miracle

Wyprawa żeglarska s/y Miracle do Arktyki. Sezon 2016.

 
 
80° 20,6’N, 10 °10,5’E  -  tu dopłynęliśmy ostatnio...
 
Alicja Latoń : Arktyka ma magię - samotną, milczącą, uśpioną pod lodem.
Tutaj jest inaczej. Nie dowiesz się z mapy, gdzie płynąć. Mijasz jedną krę i natychmiast skręcasz, by nie wpłynąć w kolejną. Metr za burtą widzisz białą bryłę wolno pchaną wiatrem. Widzisz jej krystaliczną biel na powierzchni i szklistą, błękitną masę pod wodą. Mała, niezauważona bryłka ociera się o stalowy kadłub. Podnosisz wzrok i tam, gdzie przez chwilą widziałeś szlak na północ, masz barierę lodu. Płyniesz wzdłuż niej, znajdujesz wąski przesmyk. Zmieniasz kurs o dziewięćdziesiąt stopni.
 
Tylko wiatr wiejący z północnego zachodu przypomina, w którą stronę należy żeglować...
 
 
Szanowni Panstwo, Zeglarze. Zdarzenie 02.06.2016
 
Opis sytuacji. Wyjscie z portu Lerwick 01 czerwca, o godzinie 0555 rano. Jacht s/y Miracle pod polska bandera, z karta bezpieczenstwa na "akwen nieograniczony", zdolny do zeglugi przy "nieograniczonej sile wiatru i fali" wyplywa na kolejny etap wieloetapowego rejsu w kierunku Wysp Owczych i dalej Islandii.
 
Jacht jest sprawny, dotychczas bezawaryjny, sprawdzony podczas zeglugi przy sztormowym wietrze. Zapowiadana sila wiatru: wiatr N do NNE sila 5 - 6B. Stan morza 3-4.
 
Poranek 01 czerwca jacht zegluje kursem 180. Okolo godziny 0930, okolo 12 Mm na poludnie od Lerwick, po uzgodnieniu z Shetland Coastguard, przeprowadzone zostaja na pokladzie s/y Miracle manewry polegajace na spuszczczeniu na poklad jachtu sy Miracle ratownikow Shetland Coastguard. Po zakonczeniu manewrow, jacht zegluje juz nieprzerwanie zadanym kursem miedzy 290 - 315 ( w zaleznosci od biezacego kierunku wiatru i niesionych zagli).
 
Po okolo dobie od wyjscia z Lerwick, na przyblizonej pozycji 60°06,8' N 003°21,5' W, (zegluga na zaglach, silnik wylaczony) spod koi na lewej burcie zaczyna wydobywac sie dym. Opis okolicznosci: Webasto wylaczone, zawor butli propan butan zakrecony ze wgledu na silny wiatr. Zadnych zrodel otwartego ognia pod pokladem. Zezy oproznione. Po krotkim rozpoznaniu wykluczony zostaje pozar instalacji silnikowej oraz instalacji gazowej prupan-butan (instalacja szczelna, zbadano przed rejsem). Przestrzen pod kojami celem identyfikacji zrodla ognia zostaje oprozniona. W kierunku zrodla dymu prewencyjnie zostaje skierowana gasnica. Nie zmniejsza to ilosci dymu pod pokladem.
 
Zaloga dostaje polecenie ubrania pasow ratunkowych i wyjscia na poklad. Kapitan decyduje zrzucic trajsel, celem zmniejszenia przechylu (wiatr 5-6B, bajdewind, podmuchy do 7 B). Kapitan wylacza glowny hebel zasilania pradu na jachcie. Zwieksza sie ilosc dymu, a w raz z nim tlenku wegla, zmusza to kapitana do wyprowadzenia calej zalogi na poklad. Dalsze proby uzycia gasnicy nie przynosza rezultatu.
 
Kapitan wlacza hebel pradu - za pomoca radiostacji VHF zostaje nadany signal alarmowy Distress Fire.
Kapitan uruchamia EPIRB oraz PLB, wraz z III oficerem przygotowuje do uruchomienia tratwe ratunkowa.
Uruchamia tratwe.
Ewakuuje zaloge.
Przenosi na nia przedmioty ktore zdolal wziac spod pokladu. Sa to EPIRB I reczny VHF.
Ustawia jacht w dryfie, nastepnie sam ewakuuje sie do tratwy.
Odciety zostaje falen.
 
Jacht obserwowany z tratwy ratunkowej plonie. Zaloga bez obrazen, bez hipotermii, w dobrej kondyncji psychicznej. Dzieki recznemu VHF statek norweskiej bandery REM Gambler, nawiazuje komunikacje z tratwa. Po uruchomieniu czerwonej recznej flary, i podaniu pozycji do oficera ze statku, statek zmienia kurs na kurs w kierunku tratwy. Spuszczona zostaje lodz o napedzie mechanicznym, ktora doholowuje tratwe do burty REM Gambler.
 
Niniejszym wyprawa Arktyka 2016 zostaje odwolana. Wszelkie informacje organizacyjne dotyczace dalszych etapow zostana jak najszybciej przekazane uczestnikom Wyprawy  

Pogoda aktualna

°C/ °C
Wiatr: m/s
Kierunek wiatru:
Ciśnienie: hPa
°C/ °C
Wiatr: m/s
Kierunek wiatru:
Ciśnienie: hPa