Rejs morski Tromso – Spitsbergen
Rejs morski na Spitsbergen
Tromso jest oddalone od Longyearbyen o ponad 500 mil morskich.
Przed nami kilkudniowy przelot przez Morze Barentsa. Trasa ta da wiele radości amatorom długich morskich przepraw. Ile dni zajmie przelot z Tromso przez Wyspę Niedźwiedzią do południowych rubieży Spitsbergenu… o tym zdecyduje wiatr. To jest właśnie podstawa życia na morzu – czas biegnie w swoim tempie. Dni tygodnia zlewają się w kalendarzu. Pora dnia przestaje mieć znaczenie. Wyznacznikiem czasu stają się kolejne wachty…
Jeśli potrafisz na chwilę zwolnić i zatrzymać się w majestacie przyrody, gór, fiordów i lodowców, zanurzyć się w ciszy przerywanej tylko co jakiś czas przez obrywające się bryły lodu z hukiem wpadające w otchłań oceanu, ten rejs jest dla Ciebie.
Morze Barentsa
Morze Barentsa znajduje się na obrzeżach Oceanu Arktycznego między Europą Północną, archipelagiem Svalbard i Ziemią Franciszka Józefa oraz Wyspą Niedźwiedzią i Nową Ziemią. Na zachodzie łączy się z Morzem Norweskim. Na północnym zachodzie graniczy z Morzem Grenlandzkim, a na wschodzie z Morzem Karskim
Naukowcy badający Arktykę od kilku lat mówią, że Morze Barentsa dotyka atlantyfikacja – akwen pod względem klimatu przypominać zaczyna północny Atlantyk. Zaczynają tu panować takie warunki, jak np. na Morzu Norweskim.
Cena rejsu: 1 700 EUR
Co nas czeka na trasie wyprawy w Arktykę?
Przylądek Północny ( Nordkapp 71°10′21″N, 25°47′40″E) – skalne urwisko na wyspie Mageroya, połączone ze stałym lądem podmorskim tunelem drogowym. Na wyspie dominują gołe skały w niektórych miejscach porośnięte tundrą. Jedyne drzewo, to suchy konar przytwierdzony żelazną obręczą do skały w miejscowości Gjesvær. Nazwę Przylądkowi Północnemu w roku 1553 nadał angielski odkrywca Richard Chancellor, który przepłynął obok niego podczas poszukiwań północnej drogi morskiej do Azji.
Na horyzoncie jako pierwszą spośród wysp Svaldbardu zobaczymy Wyspę Niedźwiedzią. Choć Bjørnøya , jest „niedźwiedzia” w takim samym stopniu jak Greenlandia „Zielona”, a Islandia skuta lodem, to widok potężnych klifów i jaskiń wyżłobionych przez fale, robi piorunujące wrażenie…
Bjørnøya wydaje się mała na tle rozległego Morza Barentsa, które ją otacza. Północ i zachód wyspy to płaskowyże z licznymi jeziorami. Południe i wschód są zdominowane przez formacje górskie i strome klify, sięgające 500 m.n.p.m. W południowej części Bjørnøya znajdują się jedne z największych na półkuli północnej kolonii ptaków morskich. W sezonie lęgowym gniazduje tutaj ponad milion ptaków.
Polska Stacja Polarna Hornsund im. Stanisława Siedleckiego to najdalej na północ wysunięta całoroczna polska placówka naukowa. Stacja położona jest na wyspie Spitsbergen Zachodni, nad Zatoką Białego Niedźwiedzia (Isbjørnhamna) w fiordzie Hornsund. Założono ją w roku 1957, natomiast od roku 1978 pracują w niej całoroczne ekspedycje badawcze organizowane przez Zakład Badań Polarnych Instytutu Geofizyki Polskiej Akademii Nauk.
Odwiedzimy Barentsburg, „kawałek Rosji na norweskiej ziemi”.
Barentsburg to radziecka osada wydobywcza, w której obecnie zagościli w większości Ukraińcy z okręgu Doniecka, szukający pracy w Arktyce w obliczu kryzysu w ojczystym kraju. Wśród pozostałych zabudowań można znaleźć szereg pamiątek po dawnych mieszkańcach. Barenstburg to miejsce pełne sprzeczności: Toyoty Trust Arktikugol i pomnik Lenina, porzucone domy i obiekty zaprzecza socjalnego, a w głębi nowy hotel i mini browar. Osada stanowiła niegdyś zapowiedź radzieckiej propagandy w najlepszym wydaniu. Obecnie miasto jest systematycznie odbudowywane, z daleka można dostrzec nowoczesne budynki powstałe na bazie starych. W mieście znajdziemy klimatyczny Bar, gdzie sprzedawane jest piwo z najdalej na północ wysuniętego browaru.
W Billefiordzie odwiedzimy górniczą osadę-muzeum Pyramiden, gdzie mieszkają już tylko maskonury i inne ptactwo oraz kilku opiekunów osady. Pyramiden była radziecką osadą górniczą, założoną przez Szwedów w 1910 roku, w 1927 roku sprzedana ZSRR. W czasach świetności mieszkało tu ponad 1000 osób. Był tu szpital, dwupiętrowy basen, kryte boisko, kino, biblioteka, sala koncertowa, hotel i helipad. Kiedy przestano wydobywać węgiel w 1998 roku, miasto ewakuowano w pośpiechu, bez zbędnego bagażu… w biurach walają się notatki, w magazynach części zapasowe, a na stołach stoją butelki po wódce i paczki papierosów, uschły kwiaty w doniczkach i tylko nadal stoi głowa Lenina zwrócona w kierunku lodowca Nordenskiöld.
Longyearbyen to stolica archipelagu Svalbard, gdzie odbędzie się wymiana załóg. Miasto, w którym żyje więcej niedźwiedzi niż ludzi. Niegdyś osada myśliwych i wielorybników, obecnie zaludniona głównie przez pracowników naukowych oraz górników pracujących w przemyśle węglowym. Nasza baza wypadowa w świat arktycznej tundry i polarnego morza.
Rejs morski z Tromso na Spitsbergen – termin
Nazwa | Termin | Cena | |
---|---|---|---|
Tromso. Bjørnøya. Barents Sea. Spitsbergen | 20.05 – 03.06.2024 | 1700 EUR | Zapisz się ➢ |
Zapisz się na rejs Tromso – Spitsbergen
Informacje dodatkowe
Masz pytania?
Nie wahaj się spytać naszych ekspertów
7 zamykanych i ogrzewanych kaloryferami kabin zapewnia pełny komfort dla pasażerów oraz załogi nawet w najzimniejszych rejonach świata.
Nasz Jacht
S/y Southern Star
Nasz jacht to 23 metrowy kuter bermudzki Southern Star.
Jednostka spędziła w Arktyce 21 sezonów, odbyła 17 potężnych wypraw polarnych, m.in. dwa razy pokonując Przejście Północno-Zachodnie.
Southern Star, oprócz grodzi zderzeniowej na dziobie, posiada też ruchomy miecz, który podniesiony umożliwia bezpieczną żeglugę w lodach oraz na akwenach bez dokładnie zmapowanych głębokości, a opuszczony zwiększa efektywność podczas żeglugi na wiatr.
7 zamykanych i ogrzewanych kaloryferami kabin zapewnia pełny komfort dla pasażerów oraz załogi nawet w najzimniejszych rejonach świata. Kryty kokpit daje osłonę sternikowi i załodze podczas nawigacji w trudnych warunkach.
Kryty kokpit – zewnętrzna szprycbuda (dodger) – chroni również naszych Klientów przed śniegiem i zimnem podczas obserwacji natury z pokładu jachtu, przez co obcowanie z przyrodą staje się bardzo komfortowe.
Pojemne zbiorniki paliwa oraz wody słodkiej zapewniają dużą autonomię jachtu podczas dalekich wypraw.
Wyposażenie radiokomunikacyjne | Hotel | |
---|---|---|
Transponder SART | 7 kabin dla 15 osób | |
Obszerna mesa | ||
InReach +48 732 231 654 | Mokre ogrzewanie – kaloryfery | |
Radiostacja VHF z DSC | Instalacja elektryczna: 12 V, 24 V, 220 V | |
Radar | Generator : 230 V 7 KW | |
Transponder AIS | 3 WC, 2 prysznice | |
6 ręcznych radiotelefonów VHF | „Miękka” szprycbuda zabudowująca kokpit z każdej strony | |
EPIRB AIS | ||
Telefon IRIDIUM |