Trzebież i Zalew Szczeciński
szkolenie z ratownictwa morskiego w praktyce
Szkolenie zaczyna się w piątek wieczorem. Następuje wówczas zaokrętowanie wszystkich uczestników kursu. Rozpoczynamy je częścią teoretyczną. W sobotę i w niedzielę odbywa się trening ratowniczy pod okiem instruktora. Zabezpieczenie dla zajęć w wodzie stanowi dodatkowo ponton z silnikiem przyczepnym.
Program treningu:
Piątek:
1900-2000 zaokrętowanie
2000+ część teoretyczna
Sobota:
0900 – 1700 – trening Sea Survival, z przerwami na osuszenie, ogrzanie, posiłki
2100 -2300 – trening MOB w warunkach nocnych
Niedziela:
0900 – 1600 – Trening Sea Survival cdn.
Część teoretyczna:
1) Przepisy prawne dotyczące bezpieczeństwa na morzu – globalne i krajowe
2) Hipotermia, podtopienia, tonięcie – świadomość zagrożeń wynikających z żeglugi po morzu
3) Środki bezpieczeństwa
– Użytkowanie środków bezpieczeństwa: pasów bezpieczeństwa/ pasów ratunkowych/ pasów pneumatycznych. Szelek asekuracyjnych. Zalety i ograniczenia. Sposób przechowywania.
-Rodzaje tratw ratunkowych i ich wyposażenie
-Pirotechniczne sygnały wezwania pomocy. Parametry.
4) Alarm „MOB”, czyli alarm „człowiek za burtą”
-Procedura postępowania podczas alarmu
5) Search and Rescue (SAR), czyli Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa oraz Global Maritime Distress and Safety System (GMDSS), czyli Ogólnoświatowy system bezpieczeństwa i alarmowania.
Część praktyczna, czyli trening Sea Survival:
1 )LSA, czyli Life Saving Appliances (LSA) oraz PPE Personal Protective Equipment
– Ubiór kombinezonu ratunkowego i zwodowanie, poruszanie się w wodzie
-Ubiór kamizelki pneumatycznej i zwodowanie, poruszanie się w wodzie
-Ubiór pasa ratunkowego i zwodowanie, poruszanie się w wodzie
2)Zwiększenie szans na przeżycie człowieka w wodzie – przeciwdziałanie hipotermii
-pozycja „help”, pozycja „clinch”
3)Trening z tratwą ratunkową
-Sposoby uruchamiania tratwy ratunkowej
-Procedura ewakuacji – wejście do tratwy ratunkowej z pokładu jednostki
-Trening wejścia do tratwy z wody
-Współdziałanie z resztą członków załogi podczas wejścia do tratwy
-Przywracanie tratwy ratunkowej do pozycji właściwej
-Transponder AIS i Transponder SART. Uruchomienie i lokacja w tratwie
-Radiopława EPIRB i PLB –uruchomienie i lokacja w tratwie
-Uruchomienie pirotechniki: rakieta spadochronowa, pochodnia ręczna, pławka dymna
-Komunikat Mayday – procedura nadawania
-Co zapakować do Grab Bagu?
4)Omówienie współpracy ze śmigłowcem (na przykładzie współpracy z Shetland Coastguard 01.06.2016)
-metody komunikacji
5)Trening alarmu „MOB”, czyli „człowiek za burtą”
-zasady wykonania. Zalety konkretnych metod.
-wypracowanie podstawowych nawyków
-metody podjęcia człowieka z wody
S/y BARA-BARA to dzielny a zarazem wygodny, ogrzewany z dostępem do ciepłej wody, pełnomorski jacht typu bruceo. Można nim żeglować po wszystkich morzach i oceanach, w każdych warunkach, co potwierdza orzeczenie zdolności żeglugowej PZŻ (Polskiego Związku Żeglarskiego). Opis jachtu znajdziecie w zakładce jacht.