Rejsy stażowe na jachcie powyżej 20 metrów
Zachęcamy do odbywania rejsów stażowych na jachcie powyżej 20 metrów z Navigare YC. Oprócz potężnego warsztatu technicznego naszych prowadzących, stanowimy zgrany zespół ludzi, którzy lubią i potrafią dzielić się wiedzą.
I Czas spędzony na organizowanych przez nas rejsach będzie obfitował w naukę nie tylko technicznych aspektów żeglowania. Jachtowy kapitan żeglugi wielkiej Klemens Grzegorski zwykł mówić: Każdy manewr ma być uzasadniony prawami fizyki i psychologii. Kto tego nie potrafi, nie powinien uczyć żeglowania.
W niezwykłej aktywności, jaką jest żeglarstwo, warto zdawać sobie sprawę:
-Przemieszczanie się na jachcie żaglowym to wyjątkowy sposób na doświadczenie, jak życie na morzu nigdy nie jest nieruchome i przynosi nowe i nieoczekiwane wyzwania przy każdym wschodzie słońca.
-Port, jako symboliczny cel żeglugi, to tylko pretekst. To żegluga i jej psychologiczne i estetyczne uwarunkowania, są celem samym w sobie.
-Trzeba umieć odpuszczać. Umiejętność oceny ryzyka to jeden z fundamentów bezpiecznego przebiegu rejsu
-Żeglarstwo w wielu swoich odsłonach uczy wychodzenia poza strefę komfortu.
-Trzeba pozostawić swój tytuł profesora czy dyrektorskie stanowisko na lądzie. Nawiguj, refuj żagle, pracuj nad komunikacją, reaguj na zmienne warunki pogodowe, wejdź w system wacht.
-Rezygnacja z postawy roszczeniowej jest niezbędna dla normalnego przebiegu rejsu
– Umiejętność rozmawiania o problemach jest ważna. Problem niezgłoszony nie istnieje…
I ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej
Patent kapitana jachtowego uzyskuje osoba (§ 7. 1. ), która:
1) posiada patent jachtowego sternika morskiego;
2) po uzyskaniu patentu jachtowego sternika morskiego odbyła co najmniej sześć rejsów po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 1200 godzin żeglugi, w tym co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości kadłuba powyżej 7,5 m, oraz odbyła co najmniej jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi na jachcie o długości kadłuba powyżej 20 m oraz jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych z zawinięciem do co najmniej dwóch portów pływowych.
III Bycie dobrym kapitanem jachtu wiążę się z przebyciem wielotorowej drogi. Drogę tę stanowią:
1 Zdobycie warsztatu technicznego podczas odbywania stażów morskich i szkoleń.
Obowiązki jednak kapitana tylko w 20% dotyczą żeglarstwa, pozostałe 80% czasu to zarządzanie ludźmi.
2 Stworzenie warunków współpracy z załogą. Brendan Hall: Umiejętność pracy z ludźmi jest dużo ważniejsza od umiejętności praktycznych. Podejście jest ważniejsze od umiejętności. Zawsze.
Na pokładzie jachtu, a zwłaszcza żaglowca kapitan jest częścią większej społeczności.
Jakość pracy związanej z prowadzeniem jednostki i atmosfera, w jakiej tę pracę wykonujemy, ma głębokie przełożenie na samopoczucie innych członków załogi. Przywództwo, paradoksalnie, osiąga się poprzez naukę słuchania poleceń, stanie się członkiem zespołu, udział w obowiązkach, bycie odpowiedzialnym i godnym zaufania oraz naukę polegania na odpowiedzialności innych. Sztukę dowodzenia jachtem można porównać do roli dyrygenta w orkiestrze.
Najważniejszym czynnikiem, który pozwala kapitanowi skutecznie zarządzać załogą, a załodze czerpać satysfakcję z przebiegu rejsu, jest dzielenie się odpowiedzialnością. Obsługa jachtu z biernym udziałem kapitana powinna być normą, a nie chwilowym przywilejem odpowiedzialności.
3 Utrzymanie odpowiedniego poziomu motywacji.
Zasadniczy wpływ na wysoką motywację załogi względem powierzanych zadań mają umiejętności komunikacyjne kapitana – informowanie o celach krótko- i daleko – terminowych wobec trwającego rejsu. Przed każdym manewrem należy omawiać role i zadania poszczególnych załogantów.
Zrozumienie indywidualnych motywacji członków załogi pozwala na optymalizację spełniania oczekiwań i stworzenie mechanizmów zachowań, które pomogą uniknąć konfliktów.
4 Twoja wytrwałość.
Shackleton: Zwyciężymy wytrwałością
Calvin Coolidge:
Nic na świecie nie zastąpi wytrwałości.
Nie zastąpi jej talent – nie ma nic powszechniejszego niż ludzie utalentowani, którzy nie odnoszą sukcesów.
Nie uczyni niczego sam geniusz – zmarnowanych geniuszy widuje się zbyt często.
Nie dokona tego edukacja – świat jest pełen ludzi wykształconych, o których zapomniano.
Tylko wytrwałość i determinacja są wszechmocne.
A nade wszystko bądź kapitanem i pozostań człowiekiem…